EET - Elektronická evidence tržeb (EET) se týká všech prodejců a poskytovatelů služeb, kteří přijímají platby.
Stručný popis jak EET funguje:
- Číšník, obchodník nebo řemeslník namarkuje zákazníkovi nákup
- Pokladna ihned odešle přes internet hlášení o tržbě finančnímu úřadu
- Obratem finanční úřad do 2 sekund odesílá zpět fiskální identifikační kód
- Pokladní systém vytiskne účtenku, kterou je povinen prodávající zákazníkovi vydat
- Zákazník si může přes internet ověřit, že účtenka byla finančním úřadem zaevidovaná
- Pokladní systém může v menších provozech nahradit chytrý telefon nebo tablet s připojením na internet. Účtenku pak vytiskne malá bezdrátová tiskárna.
- V případě výpadku internetu je možné tržby evidovat v off-line režimu s povinností odeslat data do 4 dnů
Elektronická evidence tržeb se týká těchto plateb:
- hotovost
- bezhotovostní příkaz (platba kartou)
- šek, směnka
- stravenka, poukaz a další podobné způsoby, které nahrazují peníze
- započtením kauce nebo obdobné jistoty složené ze způsobů podle předchozích bodů
Elektronická evidence tržeb se netýká těchto plateb:
- převod z účtu na účet
- inkaso
- ojedinělý příjem (např. nárazový prodej přebytků ze zahrady)
Kontroly
Dodržování elektronické evidence může kontrolovat:
- finanční úřad
- celní správa
- Úředníci obvykle udělají kontrolní nákup. Tak zjistí, jestli dostanou účtenku se všemi náležitostmi a jestli je tržba řádně zaevidovaná.
O zákonu
Kompletní znění zákona: